adfilekhoneh فروردین ۱۷, ۱۴۰۲ 0 نظر

راه حل رفع کمبود مسکن از نگاه کارشناسان

راه حل رفع کمبود مسکن از نگاه کارشناسان

کمبود واحد مسکونی باکیفیت و با قیمت مناسب یکی از مشکلات فعلی کشور است. از طرفی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مسکن، نبود واحدهای مسکونی با کیفیت و آن هم در موقعیت جغرافیایی مناسب است. بر اساس طرح جامع مسکن، ما در کشور به سالانه نزدیک به 1 میلیون مسکن احتیاج خواهیم داشت تا کمبود مسکن نسبتا بر طرف شود و تعادل بین عرضه و تقاضا تنظیم شود.

در حال حاضر روند ساخت و ساز از ایده آل و برنامه ریزی های تعریف فاصله دارد.کشور در حال حاضر به بیش از 10 میلیون مسکن احتیاج دارد. دولت سیزدهم در تلاش است با طرح های مسکن ملی این مسیر را هموار تر سازد اما طبیعی است برای رسیدن به این هدف، راه دشواری پیش رو دارد. در این میان علاوه ساخت و ساز های انبوه که به عنوان مسکن ملی یا مسکن مهر شناخته می شود، روند بازسازی و ساخت و ساز در میان شهرها ادامه دارد. بسیاری بر این باورند که طرح نوسازی بافت های فرسوده می تواند کمک شایانی در این مسیر داشته باشد.

حتی با وجود اینکه تغییر بافت فرسوده و نوسازی خانه های قدیمی به آپارتمان های چند طبقه میتواند گره ای از این مسیر باز کند، اما امید کمی وجود دارد، چرا که عدم تامین بودجه کافی و تسهیلات کافی روند نوسازی خانه های فرسوده با بافت قدیمی را با مشکلاتی مواجه کرده است.

پیام بگذارید